Instructie bij het gebruiken van het kleuterprogramma
Hier leest u de handleiding van het kleuterprogramma voor 4-5 jarigen.
De lessen zijn zodanig samengesteld, dat sommigen van u er de voorkeur aan
zullen geven om de les te behandelen in twee zondagen. Anderen daarentegen hebben genoeg
aan één zondag.
Een les bestaat onder meer uit: info voor de leid(st)er, hoe vang ik de aandacht,
bidden, bijbelverhaal, bijbelvers, toepassingsverhaal en meegeefverhaal of werkje.
Hoe plan ik de les?
De planning die u maakt is afhankelijk van het feit of u de les in één of twee
keer doet. Belangrijk is echter dat u de les zo plant, dat u voor de onderdelen die u doet
genoeg tijd heeft. Het is beter iets minder te doen, als u denkt dat u in tijdnood komt.
Zorg dat u zich thuis voelt in de leerstof, zodat u op een natuurlijke, ontspannen
manier het bedoelde kan overbrengen op de kinderen en het samen met hen verwerkt d.m.v.
een werkje, werken aan een project, liedje etc.
Denk eraan dat deze lessen een handleiding zijn; u maakt de les en vult deze in.
En... echt waar: u bent creatiever dan u denkt!
Onderdelen van de les; enkele tips:
| Aandacht vangen |
U bent klaar, de les begint. U voelt zich thuis in de stof en staat klaar in de
startblokken. De kleuters komen binnen: zijn druk en niet voorbereid. Dat is
normaal! Het is uw taak ze voor te bereiden op de les d.m.v. het vangen van hun
aandacht. Neem er rustig de tijd voor.
Doe dit d.m.v. iets wat u laat zien of door iets dat u vertelt en dat hun interesse
wekt: iets dat ze herkennen. Op die manier maakt u hen bekend met het thema en kunt u
verder gaan met de les.
| Aanbidden/bidden |
Als de kinderen zingen heeft dat te maken met het thema. Het is goed om een
bepaald element uit het thema en het lied visueel voor te stellen tijdens het zingen.
Bijvoorbeeld een kartonnen hart, kroon of plaat.
Maak van het liedje iets meer; maak er een groepsgebeuren van. Laat bijvoorbeeld
één kind het zingen, dan twee, dan allemaal. En zo zijn er nog veel meer ideetjes te
bedenken.
Laat uw gebed slaan op het thema en bid altijd in de "wij" vorm. Het zijn
kleuters; dus houd het kort en simpel.
| Vertelling/bijbelverhaal |
Voor sommigen is het bijbelverhaal het moeilijkst, maar u bent al enorm geholpen
als u zich aan de volgende punten houdt:
1. Zorg dat u het verhaal goed kent.
2. Oefen thuis om het in begrijpelijke taal te vertellen.
3. Gebruik visuele hulpmiddelen (flanelbord, platen enz.), desnoods een enkele
plaat.
4. Maak het nooit langer dan ongeveer 5 minuten!
5. Gebruik uw stembanden en fantasie en zorg dat het verhaaltje geen monotoon, uit
het hoofd geleerd stuk wordt.
6. Wees nooit vaag of abstract en gebruik nooit de tale kanaäns.
7. Let op de "rode draad" in het verhaal en gebruik niet veel details.
8. Zorg dat u ook "biddend" bent voorbereid. Gods woord spreekt ook tot
kleuters!
| Geestelijke reactie |
De lessen zullen u op weg helpen om dit onderdeel te verwezenlijken, maar
geef een kleuter altijd de kans te reageren.
| Bijbelvers |
Herhaling is een methode om iets te leren. Als u de kleuters een tekst wilt
leren, doe dit dan spelenderwijs. U kunt gebruik maken van plaatjes, b.v. voor
het woord "Jezus" een afbeelding van de Heer etc. Stimuleer ze door b.v. een
kleine beloning te geven aan degene, die de tekst als eerste kent.
| Verwerking |
Werkje:
U kent de kleuters het best en u weet hoeveel tijd u hebt. Bereid, zonodig, de
werkjes vast voor, zodat de kleuter alles op tijd en netjes kan afmaken, want... een
"onaf" werkje geeft een kleuter een onbevredigend gevoel.
Toepassingsverhaal:
De lessen voorzien hierin, maar misschien hebt u een beter verhaal of kent u een
situatie die uw kleuters eerder zal aanspreken. Verpak deze dan met uw eigen woorden en
klaar is uw toepassingsverhaal!
Maandproject:
Kleuters vinden het prachtig om samen met u aan wat "groots" te werken.
Maar ... als u aan zo'n project begint, maak het dan ook af!
| Blokkenhoek, plak- en knutselhoek enz. |
Komt u woorden tegen als: blokkenhoek; plak- en knutselhoek
enz., bedenk dan dat de meesten van u niet beschikken over veel ruimte en dus geen
aparte "hoeken" hebben. Dat is niet erg, u kunt dezelfde ruimte gebruiken voor
al deze activiteiten. Wenselijk is wel dat de kleuters duidelijk merken: we gaan nu wat
anders doen. Ze zijn nog klein en hebben veel afwisseling nodig!!
Mocht u wel beschikken over voldoende ruimte, dan kunt u ook verschillende
onderdelen tegelijkertijd laten plaatsvinden: b.v. een paar kleuters in de blokkenhoek en
een paar in de knutselhoek.
Tenslotte
Ook kleuters worden door de Heer aangeraakt en als u de les goed hebt
voorbereid, vertrouw er dan op dat God u gaat gebruiken.
Vertrouw niet op eigen kunnen, al bent u geknipt voor kleuterwerk of al denkt u
juist dat u helemaal niet geweldig geschikt bent voor deze taak.
Belangrijk is uw motivatie, inzet en bovenal uw vertrouwen op het werk van de
heilige Geest.
Wij wensen u veel zegen bij uw werk!
Terug naar kleuters
|